اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۰:۵۵
اذان ظهر ۱۲:۰۱:۵۶
اذان مغرب ۱۹:۱۴:۵۹
طلوع آفتاب ۰۵:۰۶:۵۶
غروب آفتاب ۱۸:۵۵:۲۳
نیمه شب ۲۳:۱۳:۳۹
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۱/۰۶ - ۰۰:۱۶
«سراج 24» گزارش می دهد؛

پرونده هسته‌ای ایران در شش ماهه دوم سال 93/ از تمدید تا تهدید مذاکرات/ هشدار هوشمندانه رهبر انقلاب به تیم مذاکره کننده

پرونده هسته ای ایران در نیمه دوم سال 93، پر فراز و نشیب بوده است؛ تمدید توافق به مدت 7 ماه و 7 روز یکی از این نقاط است.

 پرونده هسته‌ای ایران در شش ماهه دوم سال 93/ از تمدید تا تهدید مذاکرات/ هشدار هوشمندانه رهبر انقلاب به تیم مذاکره کننده

به گزارش «سراج24»، پرونده هسته ای ایران در سال 93، به دو برهه کاملا مجزا تقسیم می شود. در شش ماهه نخست این سال، ایران و 1+5 به دنبال رسیدن به توافق تا پایان تیرماه بودند ولیکن این توافق محقق نشد و قرار بر رسیدن به توافق تا آذرماه شد اما این اتفاق نیز نیفتاد ومذاکرات 7 ماه و 7 روز دیگر تمدید شد.

پیش از این در گزارشی به وضعیت پرونده هسته ای ایران در 6 ماهه نخست سال 93 پرداختیم(اینجا). در این گزارش وضعیت پرونده هسته ای ایران در شش ماهه دوم بررسی شده است.

*مهر

جان کری و محمد جواد ظریف روز یکشنبه 30 شهریور 1393 (21 سپتامبر 2014) در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات کردند. ظریف با اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز دیدار کرد.

در نهمین روز مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در نیویورک ظریف، کری و اشتون‎ دیدار کردند.

بیش از 80 درصد از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‏ای خطاب به جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به «عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خواستار اتخاذ مواضع سختگیرانه در مذاکرات شدند.

 مذاکرات فنی ایران و آژانس در تهران 15 و 16 مهرماه برگزار می شود. این دیدار در راستای طرح گام به گام و دو موضوع باقیمانده، برای گرفتن اطلاعات تکمیلی از ایران در سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود.

مذاکرات وین 7 که کارشناسان در تهران از آن به عنوان مذاکرات سرنوشت یاد می کنند، از صبح روز سه شنبه 22 مهر 1393 (14 اکتبر 2014) در وین آغاز شد. در مذاکرات وین 7 پیشرفت قابل توجهی در موضوعات اختلافی میان ایران و 1+5 رخ داده است. جزئیات چندانی از این پیشرفت ها که رسما تایید شده باشد در دسترس قرار ندارد اما کنار هم گذاشتن مجموعه اطلاعات نشان می دهد هم تیم ایرانی و هم 1+5 از میزان حرکت به جلو در این مذاکرات راضی هستند.محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده ایران گفته است که دو طرف در همه موضوعات پیشرفت داشته اند.

* آبان

 هشتمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین برگزار شد. این دور از مذاکرات قرار بود صرفا به مذاکرات دو جانبه و سه جانبه معطوف شود، اما به یک‌باره تصمیم تغییر کرد و تمامی معاونان 1+5 چند روز بعد به مذاکرات ملحق شدند. نشست سه جانبه کری، ظریف و اشتون در وین از دیگر تحولات این دور مذاکرات بود. تمدید مذاکرات برای بعد از سوم آذر از دیگر موضوعاتی بود که مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار داد.

اتحادیه اروپا، از برگزاری دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5، 27 آبان (18 نوامبر) در وین خبر داد.

 سیدعباس عراقچی از تغییر زمان و مکان مذاکرات ایران و 1+5 از 27 آبان به 20 ابان خبر داد و گفت که مذاکرات ایران و 1+5 به سرپرستی محمدجواد ظریف و کاترین اشتون 20 آبان در مسقط پایتخت عمان و پس از مذاکرات سه‌جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون برگزار می‌شود.

گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران روز جمعه 16 آبان 1393 (7 نوامبر 2014) منتشر شد. در بخشی از این گزارش آمده است «تداوم غنی سازی اورانیوم در مقیاس پنج درصد در همان سطحی انجام شده است که در گزارش قبلی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام شده بود. ذخائر اورانیوم غنی سازی شده ایران در مقیاس پنج درصد به حدود 8390 کیلو و سیصد گرم رسیده است.هیچ بخش اضافی عمده ای در رآکتور IR-40 نصب نشده و هیچ اقدامی برای تجهیز این رآکتور یا آزمایش سوخت در آن انجام نشده است.ایران تلاش کرده است دسترسی های آژانس را به مکان هایی که سانتریفوژهای آن در آنها نصب شده اند مکان های تولید تجهیزات سانتریفوژها و تاسیسات ذخیره سازی به شکل سازمان یافته ای فراهم کند.»
 مذاکرات کری، ظریف و اشتون با حضور وزیر خارجه عمان برگزار شد.

 اولین اظهارنظرها درباره رسیدن به تفاهم حداقل در کلیت مساله و موضوعات اساسی و نه مذاکرات جامع از سوی سیدعباس عراقچی در عمان مطرح شد.

نهمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در سطح معاونان وزیران خارجه و با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در هتل البوستان مسقط برگزار شد.

سفر غیرمنتظره وزیر خارجه عمان به ایران و تمایل این کشور به میانجی‌گری در مساله هسته‌ای

آغاز دهمین و آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در مهلت تعیین شده یک ساله برای رسیدن به توافق جامع یعنی 3 آذر در وین

ورود وزیر خارجه آمریکا به مذاکرات و دیدار سه جانبه ظریف، کری و اشتون

هم‌زمان با ورود وزیران خارجه سه کشور اروپایی، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از احتمال بازگشت غیرمنتظره ظریف به تهران برای مشورت با مسوولان ارشد نظام خبر داد، اما هنوز ساعتی از این خبر نگذشته بود که یک منبع دیگر نزدیک به تیم مذاکرات ایران اعلام کرد، ظریف به تهران بازنمی‌گردد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران درباره خبر بازگشتش به تهران، گفت: پیشنهاد جدید و قابل توجهی که بخواهم با خود به تهران ببرم، مطرح نشد، از این رو، سفرم به تهران را لغو کردم./ دیدار ظریف با وزیر خارجه انگلیس/ رسیدن به "چارچوب یک «تفاهم سیاسی» هدف مذاکره‌کنندگان در دهمین مذاکرات در وین.

* آذر

ظریف، کری و اشتون برای پنجمین بار به طور سه جانبه دیدار کردند. اولین دیدار دوجانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته ای

دیدار ظریف با وزیر خارجه چین؛ دومین دیدار دوجانبه ظریف و کری؛ عکس یادگاری وزیران خارجه ایران و 1+5 به همراه کاترین اشتون؛  کنفرانس خبری جداگانه ظریف و کری در چادر خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ در وین؛ نتیجه مذاکرات تمدید هفت ماه و هفت روزه مذاکرات شد. وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس خبری گفت: مذاکرات کمک کرده راه دشواری را به پیش ببریم و اگر مذاکرات تمدید شد برای این است که یک فرصت کوتاه را برای توافق فراهم کنیم. تلاش داریم در نزدیک‌ترین زمان به "تفاهم سیاسی" و بعد از آن به "تدوین تفاهم" برسیم.

ظریف در پاسخ به ایسنا، مبنی بر این‌که اگر ظرف چهار ماه به نتیجه نرسیدید چه خواهد شد؟ گفت: من فکر می‌کنم برای رسیدن به چارچوب "توافق" یا "تفاهم سیاسی" حتما چهار ماه وقت خوبی است و بیشتر از وقت مورد نیاز است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با اعضای مجمع عالی بسیج و نمایندگان اقشار مختلف بسیج، ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تأکید کردند که با تمدید مذاکرات هسته‌ای مخالف نیستند.
مدیر کل در روز جمعه 7 آذر 1393 (28 نوامبر 2014) نامه ای از چین، فرانسه،آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا و جمهوری اسلامی ایران دریافت کرد که تمدید طرح اقدام مشترک تا سی ام ژوئن 2015را به اطلاع آژانس رساند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد کاترین اشتون، مسوول پیشین سیاست خارجی این اتحادیه به عنوان مشاور فدریکا موگرینی جانشین وی به مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران ادامه می‌دهد. با این حال پس از مذاکرات وین در سوم آذر، از آن جایی که اشتون دیگر به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک هم سطح ظریف محسوب نمی شد، خود به خود از مذاکرات حذف شد.

دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 (نخستین دور پس از تمدید 7 ماهه توافق ژنو برای بار دوم) روز دوشنبه 24 آذر 1393 (15 دسامبر 2014) در سطح معاونین در ژنو آغاز شد.

نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 ذز 26 آذرماه

*دی

 خبر ارسال نامه‌ای از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به همتایانش در گروه 1+5 و دیگر وزیران خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای در سراسر دنیا که ایران با آنها در تعامل است. ظریف در این نامه بر رفع تمام تحریم‌ها به عنوان جزء اساسی هر توافقی تاکید کرد.

سرگی ریابکوف در تهران با محمدجواد ظریف و همتایانش در بحث هسته‌ای دیدار کرد.

مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور معاونانشان در ژنو برگزار شد. در این دیدار پیاده‌روی ظریف و کری در خیابان‌های ژنو جنجال‌برانگیز شد.بسیاری از سیاسیون ایران این دیدار را به شدت محکوم کردند.

 دیدار ظریف و فابیوس در پاریس درباره مذاکرات هسته‌ای؛ این دیدار پس از اقدام نشریه موهن فرانسوی علیه ساحت قدسی پیامبر اسلام (ص) صورت گرفت.

نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در ژنو برگزار شد.

*بهمن

ظریف و کری در حاشیه اجلاس جهانی اقتصاد در داووس سوییس دیدلر کردند. مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا در زوریخ برگزار شد.

مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی در استانبول در نهم بهمن ماه برگزار شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران را به تصویب کردند.

حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه با مقامات روسی درباره مذاکرات هسته‌ای در مسکو دیدار کرد.

دیدار ظریف و کری در مونیخ در حاشیه کنفرانس امنیتی سالانه /دیدار وزیران خارجه ایران و آلمان

دیدار ظریف با آمانو و لاوروف در مونیخ/ مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران با همتایان آ‌مریکایی، آلمانی و فرانسوی‌ خود

ادامه مذاکرات هیات‌های ایران و آمریکا به سرپرستی ظریف و کری/دیدار ظریف و فابیوس در مونیخ

 محمد امیری، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و مدیرکل امور پادمان‌ سازمان انرژی اتمی بازنشسته و از مذاکرات هسته‌ای کناره‌گیری کرد.

 سفر وزیر خارجه چین به ایران/ معاونان وزیران خارجه دو کشور در چارچوب مذاکرات هسته‌ای دیدار کردند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی تازه ترین گزارش خود را درباره ایران در روز پنج شنبه 30 بهمن 1393 (19 فوریه 2015) منتشر کرد. «از زمانی که طرح مشترک اقدام اجرایی شد، ایران در تاسیسات هسته ای اعلام شده خود، هگزا فلورید اورانیوم UF6 را بیشتر از اورانیوم 235 پنج درصد غنی سازی نکرده است و همه ذخیره UF6 که تا حد اورانیوم 235 بیست درصد غنی شده باشد، یا به اکسید اورانیوم تبدیل شده است یا غنای آن کم شده است. غنی سازی UF6 تا اورانیوم 235 پنج درصد به همان سرعت و اندازه ای که در گزارشهای قبلی مدیر کل آژانس آمده، ادامه یافته است.میزان چنین ماده هسته ای که به شکل UF6 غنی شده تا اورانیوم 235 پنج درصد باقی می ماند 7952/9  کیلوگرم است. هیچ قطعات اصلی و مهم اضافی در راکتور IR-40 نصب نشده است و هیچ موردی از تولید و آزمایش سوخت برای راکتور وجود نداشته است. ایران همچنان برای آژانس امکان دسترسی مدیریت شده را به کارگاههای مونتاژ سانتریفوژ، کارگاههای تولید روتر سانتریفوژ و تاسیسات ذخیره سازی فراهم کرده است. »

*اسفند

دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 درباره توافق جامع از روز جمعه اول اسفند 1393 (20 فوریه 2015) در ژنو به سرپرستی سیدعباس عراقچی و وندی شرمن برگزار شد.

مذاکرات هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا در سطح معاونان/ پیوستن علی‌اکبر صالحی و حسین فریدون به مذاکرات هسته‌ای ژنو/حضور ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات
صالحی دوبار در این روز با مونیز دیدار کرد/ وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه مقامات عالی انرژی و معاونان در ژنو/گفت‌وگوی دو جانبه معاونان ظریف و کری/ نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در مقر اتحادیه اروپا در ژنو

دومین دیدار هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آمریکا به سرپرستی ظریف و کری/ نماینده اتحادیه اروپا به مذاکرات ظریف و کری ملحق شد

5 اسفند: عراقچی با آمانو در وین دیدار کرد

11 اسفند: مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمید در مونترو سوییس/ دیدار صالحی و وزیر انرژی آمریکا/ دیدار ظریف و کری با حضور صالحی و مونیز و حسین فریدون دیدار ظریف با سرگی لاوروف در ژنو

هم‌زمان با آغاز مذاکرات ایران و آمریکا در مونترو، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا رفت و در آیپک علیه مذاکرات هسته‌ای و توافق احتمالی جامع با ایران سخنرانی کرد. سخنان وی در کنگره آمریکا واکنش‌های جدی از سوی رییس‌جمهوری، وزیر خارجه و نمایندگان دموکرات این کشور رو به رو شد.

12 اسفند: ادامه مذاکرات ایران و آمریکا، در سطح وزیران امور خارجه، معاونان، کارشناسان و روسای انرژی هسته‌ای دو کشور

13اسفند: مذاکره ظریف و کری/دیدار دوجانبه صالحی و مونیز/رایزنی معاونان وزیران خارجه ایران و سه کشور اروپایی

14 اسفند: نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+ 5/ دیدار معاونان ظریف با همتایان چینی، روسی و آلمانی/ در پایان مذاکرات مونترو عراقچی از افزایش پیشرفت‌ها در مذاکرات خبر داد.

16 اسفند: جان کری برای جلب بیش‌تر حمایت اروپا از توافق هسته‌ای احتمالی با ایران به پاریس سفر کرد/ فابیوس پس از دیدار با کری تعهدات تهران در چارچوب توافق جامع را ناکافی دانست.
فرانسه خواستار امتیازات بیشتری در مقایسه با آمریکا و روسیه برای مشارکت در برنامه هسته‌ای آینده ایران است.  وزیر خارجه آلمان هم گفته که باید محدودیت های ایران در برنامه هسته ای، دائمی شود. در همان روز (16 اسفند) علی‌اکبر صالحی که در دو مذاکرات اخیر در ژنو و مونترو حضور داشته است، از رفع بن‌بست‌های فنی در مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

18 اسفند: اوباما در گفت‌وگو با شبکه سی. بی. اس آمریکا گفت که "باید به قدرت‌های غربی اجازه داد تا درباره عدم تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای تحقیق کنند، چرا که در صورت پایبند نبودن ایران، آمریکا و دیگر کشورها فرصت کافی برای انجام اقدامات را خواهند داشت."

در همین حال 47 سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای به مقامات ایران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران تنها تا پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوام خواهد داشت.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که مسوول مذاکرات هسته‌ای با 1+5 است، نامه 47 سناتور آمریکایی را فاقد ارزش حقوقی دانست و آن را یک ترفند تبلیغاتی خواند. وی در پاسخ به سناتورهای آمریکایی گفت که "تغییر دولت در هیچ کشوری به معنای منتفی شدن تعهدات بین‌المللی آن کشور نیست و از این رو هر دولتی در آمریکا به اجرای تعهداتی ملزم است که دولت فعلی آن کشور در یک توافق احتمالی هسته‌ای پذیرا می‌شود و اگر رییس‌جمهور بعدی به تعبیر سناتورهای مزبور با یک گردش قلم تعهدات بین‌المللی ایالات متحده را منتفی کند، مرتکب نقض آشکار حقوق بین‌الملل شده است. به ویژه آن که این تعهدات در قالب یک قطعنامه لازم‌الاجرای شورای امنیت و حاصل مذاکره و توافق با حضور پنج کشور دیگر از جمله تمامی اعضای دائم شورای امنیت باشد. خوب است این سناتورها بدانند که بر اساس حقوق بین‌الملل کنگره نیز در آینده نمی‌تواند مفاد توافق را تغییر دهد و بدیهی است که هر اقدام کنگره در جلوگیری از اجرای توافق احتمالی دولت آمریکا به مثابه نقض تعهدات بین‌المللی آن دولت خواهد بود."

18 اسفند: مذاکرات یک روزه فنی ایران و آژانس پس از ماه‌ها برای ادامه مذاکرات درباره دو موضوع باقی‌مانده از مرحله سوم همکاری‌ها در قالب "چارچوبی برای همکاری" در تهران

وب سایت فارین پالیسی در گزارشی مهم و مفصل روایتی دست اول از مباحثات میان ایران و 1+5 درباره نحوه تعلیق تحریم ها در صورت حصول توافق نهایی هسته ای پرداخته است. در این گزارش آمده است: دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به توافقی مهم با تهران نزدیک می شود که محدودیت های جدید بر برنامه هسته ای ایران را در مقابل کاهش تحریم های بین المللی که اقتصاد این کشور را به زانو درآورده است اعمال خواهد کرد. اما چنانچه این توافق حاصل شود برچیدن محدویت های آمریکا علیه ایران که در پی صدور چند حکم پی در پی روسای جمهوری آمریکا و مصوبات کنگره اعمال شده است یک شبه اتفاق نخواهد افتاد.

در چارچوب این توافق ایران می تواند تاسیسات هسته ای خود را همچنان دست نخورده نگه دارد اما توانایی تهران برای تولید اورانیوم با غنای بالا که در تامین سوخت کلاهک هسته ای کاربرد دارد محدود خواهد شد.تهران همچنین باید فعالیت سانتریفوژهای خود را کاهش دهد و امکان بازرسی های بین المللی را از برنامه هسته ای خود بیش از گذشته فراهم آورد.

24اسفند: آغاز مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوییس با مذاکرات صالحی و مونیز

25 اسفند: مذاکرات ظریف و کری / دیدار ظریف با وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان به میزبانی موگرینی/ دیدار جداگانه ظریف با هاموند و موگرینی در بروکسل

26 اسفند: ادامه مذاکرات ظریف و کری در لوزان

27 اسفند: مذاکرات وزیران خارجه ایران و آمریکا/ دیدار معاونان وزیران خارجه ایران با نمایندگان چین و روسیه در گروه 1+5

28 اسفند: ششمین دور دیدارهای ظریف و کری/ در این مذاکرات هلگا اشمید معاون رییس سیاست خارجی

اتحادیه اروپا و نیز معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و مقامات عالی فنی هسته‌ای دو کشور نیز حضور داشتند/ اعلام حضور و سفر وزیران خارجه انگلیس،‌ فرانسه و آلمان در مذاکرات لوزان.

29 اسفند: دیدار دوباره ظریف و کری با حضور معاونان و صالحی و مونیز/حضور وزیران خارجه و انرژی آمریکا در محل اقامت هیات ایرانی برای تسلیت درگذشت مادر دستیار ویژه

رییس‌جمهور و برادر حسن روحانی که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوییس به سر می‌برد./ حضور وزیران خارجه سه کشور اروپایی به لوزان کنسل شد و قرار شد تا جان کری وزیر خارجه آمریکا برای رایزنی با این کشورها جداگانه دیدار کند./ عراقچی اعلام کرد که ادامه مذاکرات چهارشنبه 5 فروردین 1394 از سرگرفته می‌شود.

ظریف در پایان مذاکرات لوزان گفت که "برای بسیاری از موضوعات مطرح شده راه حل وجود دارد و راه‌حل‌هایی پیدا شده است . "

جان کری وزیر خارجه آمریکا هم اعلام کرد: پیشرفت‌های زیادی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران به دست آمده است .

انتهای پیام
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••